Jooga ja ilmajooga

Joogassa keskitytään omaan luontaiseen hengitykseen ja sen löytämiseen, sekä rauhallisiin dynaamisiin ja staattisiin kehonliikkeisiin.
Kaikki liikkeet tehdään omaa kehoa kunnioittaen ja kuunnellen. Joogalla pyrimme kokonaisvaltaiseen mielen ja kehon hyvinvointiin.

Lempeä hathajooga (avoimet tunnit)

Lempeässä hathajoogajoogassa käydään läpi joogan perusasanoita rauhallisesti ja kehoa herätellen.
Asanoissa viivytään hetken aikaa venytyksestä nautiskellen.
Tunnilla tehdään alku- ja loppurentoutus, ja pyritään saamaan yhteys omaan hengitykseen.

Tunnilla ei vaadita aiempaa kokemusta joogasta.

Hathajooga (avoimet tunnit ja kurssi)

Perustason hathajoogassa käydään läpi joogan perusasanoita.
Avoimilla tunneilla tehdään perusliikkeitä, joista annetaan aina vaihtoehtoja.
Jokainen liike tehdään omaa kehoa kuunnellen.
Tunneilla on alku- ja loppurentoutus, sekä erilaisia hengitys ja rentoutusharjoituksia.

Tunnilla ei vaadita aiempaa kokemusta joogasta.

Yinjooga (kurssi)

Yinjooga on rauhallista joogaa, missä meridiaanien kautta herätellään ja tasapainotetaan koko kehoa ja hermostoa.
Yinjooga kohdistuu lihaksia ympäröiviin lihaskalvoketjuihin, faskioihin, mitkä antavat rakenteellista tukea kudoksille ja elimille.
Hengitykselle ja kehon painovoimalle antautuneissa asanoissa ollaan minuutista jopa kymmeneen minuuttiin ilman suorittamista, omaa kehoa kuunnellen ja tarkkaillen.

Tunnilla ei vaadita aiempaa kokemusta joogasta.

Ilmajooga (avoimet tunnit ja kurssi)

Aerial Yoga eli Ilmajooga yhdistää lattialla tehdyn perinteisen joogaharjoituksen katosta roikkuvaan joogaliinaan.
Keho saa liinasta tukea erilaisiin asanoihin ja liikesarjoihin, jotka avaavat kehoa syvemmin kuin lattialla tehdyissä harjoituksissa.

Ilmajooga on loistava keino lisäämään rangan liikkuvuutta ja kehonhallintaa, sekä kehittämään tasapainoa ja vahvistamaan keskivartalon tukilihaksia.
Kankaan tuki ja painovoima mahdollistavat syvempiä ja voimakkaampia venytyksiä kuin lattialla.

Inversio (asento, jossa ollaan ylösalaisin) kuuluu olennaisesti joogaan.
Ilmajooga mahdollistaa turvallisen version lattialla tehtyihin asentoihin.
Selkärangan ja niskan alueelle ei kohdistu painetta, koska ilmajoogassa roikutaan vapaina liinan varassa.
Roikunnoissa voi tehdä paljon erilaisia kehoa avaavia asentoja, joissa hyödynnetään maan vetovoimaa.

Ilmajooga sopii lähes kaikille perusterveille ihmisille.
Ilmajooga ei välttämättä sovi ihmisille joilla on verenpainetta tai ongelmia selän nikamien kanssa, kuten välilevyn pullistumia tai muita akuutteja kiputiloja.
Ilmajooga voi myös aiheuttaa voimakasta pahoinvointia, jos tasapainoelimissä on häiriöitä. Ei suositella raskaana oleville.

MITÄ TARVITSEN ILMAJOOGAAN?

Ilmajoogaan tarvitset varusteiksi kainalot peittävän paidan, ja vähintään polvitaipeet peittävät housut.
Voit olla paljain jaloin tai sukat jalassa. Ota mukaan myös vesipullo ja pieni hikipyyhe.

Kaikki korut ja terävät yksityiskohdat vaatteissa (esim. vetoketjut) ovat ehdottomasti kiellettyjä kankaan repeytymisvaaran vuoksi!