Jooga ja ilmajooga

 

 

Avoimia joogatunteja ja kursseja

Joogassa keskitytään omaan luontaiseen hengitykseen ja sen löytämiseen, sekä rauhallisiin dynaamisiin ja staattisiin kehonliikkeisiin.
Kaikki liikkeet tehdään omaa kehoa kunnioittaen ja kuunnellen.
Joogaamalla pyrimme kokonaisvaltaiseen mielen ja kehon hyvinvointiin.


Hathajoogasta yleisesti

Hathajooga perustuu alustaviin, kehoa lämmitteleviin liikkeisiin, omaan luontaiseen hengitykseen ja joogan asanoihin.
Asanat eli joogan erilaiset asennot tehdään omaa kehoa kuunnellen, ja niissä viivytään vain sen verran kuin oma keho sallii.
Missään ei saa tuntua kipua, eikä joogassa ole tarkoitus pyrkiä mihinkään.
Jokainen päivä on erilainen myös kehossa, mikä tulee huomata myös joogatessa.

Hathajooga sopii aloittelijoille ja aiemminkin jooganneille.
Hathajoogan perustunnit eivät välttämättä sovi henkilöille, joilla on akuutteja vaivoja esim. niskassa, selän nikamissa (välilevyn pullistuma), silmänpainetauti, hoitamaton korkea verenpaine tai muita akuutteja vaivoja.
Huolehdithan itsestäsi, ja teet liikkeet omaa kehoasi kuunnellen.
Tervetuloa tutustumaan joogan maailmaan.


 

Hathajooga

Hathajoogassa kehoa herätellään lempeästi, rauhallisesti tehtäviin asanaharjoituksiin.
Asanat, eli joogan asennot ovat lempeitä, ja niissä viivytään vain kehon sallimissa rajoissa.
Joogassa voit pitää taukoja aina kun siltä tuntuu. Liikkeitä ei pakoteta, eikä kipua saa tuntua missään vaiheessa.
Oikeanlaiseen hengitykseen kiinnitetään huomiota, mutta tärkeintä on oma, luonnollinen hengitys ja sen seuraaminen.
Tuntiin kuuluu alku- ja loppurentoutus, joihin sisältyy hengitys- ja rentoutusharjoituksia.

HathaFlow

HathaFlow on perusjoogaa hieman dynaamisempaa. Kaikki liikkeet tehdään lempeästi, oman kehon rajoissa.
Myös tällä tunnilla voit aina pitää taukoa, kun siltä tuntuu.

Dynaaminen jooga eroaa lempeästä joogasta siten, että taukoja pidetään vähemmän, jolloin liikkeitä tehdään hieman enemmän.
Joissakin liikkeissä toteutetaan myös flowmaisia liikesarjoja.
Esimerkiksi aurinkotervehdykset noudattavat flowmaista liikettä, joissa voidaan tehdä myös erilaisia variaatioita asanoiden välillä.
Myös HathaFlow-tunti sisältää alku- ja loppurentoutuksen, joissa tehdään erilaisia hengitys- ja rentoutusharjoituksia.
Tunti on hieman kehoa haastavampaa, mutta se sopii myös aloitteville joogaajille.


Ilmajooga
ILMAJOOGAN MUISTILISTA:
  • Tule tunnille puhtaana.
  • Tunnille ihonmyötäiset vaatteet (kainalot peittävä paita ja polvitaipeet peittävät housut)
  • Tunnilla voit olla sukat jalassa tai avojaloin.
  • Vaatteissa ei saa olla vetoketjuja!
  • Mukaan vesipullo.
  • Poista korut ennen tuntia.

Aerial Yoga eli Ilmajooga yhdistää lattialla tehdyn perinteisen joogaharjoituksen katosta roikkuvaan joogaliinaan.
Keho saa liinasta tukea erilaisiin asanoihin ja liikesarjoihin, jotka avaavat kehoa syvemmin kuin lattialla tehdyissä harjoituksissa.

Ilmajooga on loistava keino lisäämään rangan liikkuvuutta ja kehonhallintaa, sekä kehittämään tasapainoa ja vahvistamaan keskivartalon tukilihaksia.
Kankaan tuki ja painovoima mahdollistavat syvempiä ja voimakkaampia venytyksiä kuin lattialla.

Inversio (asento, jossa ollaan ylösalaisin) kuuluu olennaisesti joogaan.
Ilmajooga mahdollistaa turvallisen version lattialla tehtyihin asentoihin.
Selkärangan ja niskan alueelle ei kohdistu painetta, koska ilmajoogassa roikutaan vapaina liinan varassa.
Roikunnoissa tehdään paljon erilaisia kehoa avaavia asentoja, joissa hyödynnetään maan vetovoimaa.

Ilmajooga sopii lähes kaikille perusterveille ihmisille.
Ilmajooga ei välttämättä sovi ihmisille joilla on korkea verenpaine tai ongelmia selän nikamien kanssa, kuten välilevyn pullistumia tai muita akuutteja kiputiloja.
Ilmajooga voi myös aiheuttaa voimakasta pahoinvointia, jos tasapainoelimissä on häiriöitä. Ei suositella raskaana oleville.

Kaikki korut ja terävät yksityiskohdat vaatteissa (esim. vetoketjut) ovat ehdottomasti kiellettyjä kankaan repeytymisvaaran vuoksi!


Ei tällä hetkellä kalenterissa

Yinjooga

Yinjooga on rauhallista joogaa, missä meridiaanien kautta herätellään ja tasapainotetaan koko kehoa ja hermostoa.
Yinjooga kohdistuu lihaksia ympäröiviin lihaskalvoketjuihin, faskioihin, mitkä antavat rakenteellista tukea kudoksille ja elimille.
Hengitykselle ja kehon painovoimalle antautuneissa asanoissa ollaan minuutista jopa kymmeneen minuuttiin ilman suorittamista, omaa kehoa kuunnellen ja tarkkaillen.
Tunnilla ei vaadita aiempaa kokemusta joogasta.