Tuntikuvaukset

Lyhyet tuntikuvaukset kalenterin avoimista tunneista.
Ennen joogaan ja ilmajoogaan osallistumista, lue tarkemmat ohjeistukset ja lisätiedot täältä.

Tunneilla voit käydä kertamaksulla tai leimakortilla ilman jäsenyyttä.
Kaikki avoimet tunnit sisältyvät FlowFit-jäsenyyteen.
Ilmoittautuminen avoimille tunneille Slotin kautta.

Muistathan ilmoittaa ohjaajalle ennen tunnin alkua, mikäli olet raskaana, tai sinulla on jokin akuutti vaiva tai kiputiloja. Tee kaikki liikkeet oman kehosi rajoissa. Pystyt itse säätämään jokaisen tunnin tehon itsellesi sopivaksi.


VAPAATANKOVUORO
Vaihtuvia aikoja, seuraa Slottia.

Vapaatankovuorolla pääset harjoittelemaan tankotanssia itsenäisesti ilman ohjausta. Vuorot varataan Slotista muiden tuntien tavoin. Poista sormukset ja muut korut oman turvallisuutesi vuoksi ja tangon naarmuuntumisen estämiseksi. Puhdista tanko aina ennen käyttöä ja käytön jälkeen.

Koska vapaavuorolla ei ole ohjaajaa, noudatathan erityistä varovaisuutta!


PYSSYMÄEN PORRASTREENI

Nivalan Pyssymäellä järjestettävään porrastreeniin tarvitset säänmukaisen varustuksen ja hanskat mahdollisia kehonpainoharjoituksia varten. Yleisesti porrastreeni keskittyy jalkoihin. Tunnilla tehdään erilaisia juoksu- ja hyppyharjoituksia, sekä erilaisia variaatioita kyykyistä ja askelluksista.

Tällä tunnilla on hikitakuu!

Säädä tunnin teho oman tasosi mukaan. Ei sovi akuuteille polvivaivoille.


ÄIDIT JA VAUVAT -JOOGA

Tunti on tarkoitettu lempeään raskaudesta palautumiseen joogan keinoin.

Tunti sisältää rentousharjoituksia, lempeitä venytyksiä kudosten ja nivelten venyminen huomioiden, sekä keskivartaloa vahvistavia liikkeitä, ja vauva-arjen väsyttämien lihasryhmien harjoittamista. Tunnilla vauvat voivat olla mukana liikkeissä, tai rytminsä mukaan myös nukkua tunnin ajan. Voit ottaa vauvalle mukaan oman viltin tai alustan, sekä muutaman lelun.

Tunneilla tutustutaan lantionpohjan harjoittamiseen synnytyksen jälkeen, sekä aloitetaan keskivartalon syvien lihasten vahvistaminen. Tunneilla liikkeet tehdään omaa kehoa, ja toipumista kuunnellen. Tunneille voit osallistua, kun koet olevasi valmis lempeään liikunnan aloittamiseen synnytyksen jälkeen.

Tunneilla sovelletaan Äitiysliikunta-akatemian peruskoulutuksen oppeja.


ULKOTREENI

Kehonpainolla tehtävä treeni Järvennöntien puistossa. Joskus treeneissä voidaan tarvita esim. omaa kahvakuulaa.
Ilmoitamme siitä Slotissa ilmoittautumisen yhteydessä. Tällöin treenin paikalla lukee “Ulkotreeni – kahvakuula”.

Mukaan tarvitset säänmukaisen ulkovarustuksen, juomapullon ja hanskat.

Säädä tunnin teho oman tasosi mukaan.


HATHAJOOGA / AAMUJOOGA

Lue lisää joogasta täältä.

Maanantain joogatunnit ovat alkeisjatkotason tunteja, joita varten suosittelemme ensin käymään Hathajoogan alkeistunneilla, mikäli et ole joogannut aiemmin. Näin pääset tutustumaan joogan perusasanoihin ja aurinkotervehdykseen itsellesi sopivalla tasolla.

Torstain aamujoogassa teemme lempeitä, kehoa herätteleviä liikkeitä.

Säädä tunnin teho oman tasosi mukaan.


VAHVA JOOGA

Vahvempaa hathajoogaa, jossa lämmittelyosuuteen sisältyy mm. aurinkotervehdyssarjoja. Joogatunti on perus hathajoogaa voimakkaampaa, joten tätä tuntia suosittelemme aiemmin jooganneille.

Säädä tunnin teho oman tasosi mukaan. 


ILMAJOOGA

Lue lisää ilmajoogasta täältä.

Ilmajoogassa pääpaino on rentoutumisella, sekä rauhallisilla liikkeillä ja venytyksillä. Tunti aloitetaan lyhyellä rentoutuksella ja liikkeillä liinan sisällä, ja päätetään loppurentoutukseen liinassa. Välissä tehdään kehoa lämmitteleviä ja avaavia liikkeitä, sekä roikuntoja. Tunnilla tehdään myös pää alaspäin liikkeitä, mutta niitä ei ole pakko tehdä.

Ei sovi raskaana oleville mm. löystyneiden nivelien vuoksi. Korkea verenpaine, akuutit vaivat selässä (esim. välilevyn pullistuma) ja niskan alueella, sekä sydänsairaudet voivat olla este tunnille osallistumiselle. Keskustele lääkärin kanssa, mikäli et ole varma sopiiko ilmajooga sinulle.


RYTMIDANCE 60+

Tämä tunti on suunnattu yli 60-vuotiaille naisille, jotka haluavat nauttia tanssista ilman raskaita hyppyjä.
Tunnilla opetellaan perustanssien askeleita yksin tanssien. Mukana mm. jive, salsa, cha-cha ja rumba.

Kunto kohoaa ja nauru raikaa!

Tunnin teho: kevyt


SPINNI + LIHASKUNTO

Tunti yhdistää sisäpyöräilyn ja lihaskunto-osuuden. Spinniosuudessa kohotetaan sykettä mäki- ja spurttiosuuksilla.
Lihaskunto toteutuu kehonpainolla tai apuvälineitä käyttäen. Tunnilla huomioidaan koko keho kokonaisvaltaisesti.

Tunnin teho: keskiraskas/raskas
(voit itse säätää tunnin tehokkuuden)


KUNTOSALICIRCUIT

Tunnilla tehdään kiertoharjoittelua kuntosalilaitteilla. Alkulämmittely ja loppuvenyttelyt sisältyvät tuntiin. Tunnille mahtuu maksimissaan 10 osallistujaa.  Kertamaksu 8€, tai 1 leima sarjakortista. Voit tulla mukaan ensikertalaisena, tai salikonkarina. Vastuksen pystyt säätämään oman tasosi mukaiseksi.

Tunnin teho: keskiraskas


ÄIJÄJOOGA

Lue lisää joogasta täältä.

Miesten joogavuorolle voivat osallistua kaikki miehet ikään ja kokoon katsomatta. Voit tulla tunneille ilman kokemusta tai aiemmin joogaa harrastaneena. Tunneilla keskitytään rentoutumiseen ja lempeisiin venytyksiin, sekä turvallisiin kehon asentoihin.

Säädä tunnin teho oman tasosi mukaan.


REGGAETON

Reggaeton-tunneilla pääset tanssimaan kuumia rytmejä menevän musiikin tahdissa!
Tärkeintä ei ole oikeat askeleet vaan hauskanpito ja liike!
Ohjaajana toimii tanssia pitkään harrastanut nivalalainen Jenna Haapala.

Torstain tunneilla on sopivasti tekniikkaa, helppoja askeleita ja rento meininki!

Reggaetonista löytyy myös alkeis- ja jatkotason kursseja, lue lisää täältä.

Tunnin tehon voit säätää itsellesi sopivaksi!


CORE JA LIIKKUVUUS

Haluatko kehittää voimaa ja kehonhallintaa?
Tällä tunnilla tehdään joogasta ja tankotanssin lämmittelyistä tuttuja liikkeitä ja keskitytään kesivartaloon sekä kehonhallintaan, mutta myös kehon liikkuvuuteen.

Tunnilla tehdään kehonpainoharjoittelua ja käytetään erilaisia apuvälineitä. Joillakin tunneilla keskitymme käsilläseisontaa tukeviin harjoitteisiin. Apuna voidaan käyttää vaihtelevasti myös ilmajoogaliinaa, tankotanssitankoja ja muita apuvälineitä.

Tunnilla tehdään venyttelyä ja liikkuvuusharjoituksia.

Tunnin teho: keskiraskas


SPINNI (SISÄPYÖRÄILY)

Sisäpyöräily kehittää tehokkaasti sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa.
Hapenottokyky kasvaa ja kaloreita palaa. Spinnissä mennään vaihtelevilla sykkeillä,
jossa tempo vaihtelee musiikin mukana. Vastuksen voit säätää itsellesi sopivaksi.
Tunnilla pääset haastamaan kehoa mäkiosuuksilla ja spurteilla!

Välissä pidetään lyhyitä palautusjaksoja.
Tunnilla voit säätää tehon oman kuntosi mukaiseksi vastusta säätämällä.
Spinniin tarvitset juomapullon, pyyhkeen ja sisäkengät.

Tunnin teho: keskiraskas/raskas


ILMAJOOGA – VOIMA

Lue lisää ilmajoogasta täältä.

Voimaa kehittävässä ilmajoogassa aloitetaan kehon lämmittelyllä ja liikkeillä liinan avustuksella. Tällä tunnilla liikkeet voivat olla hieman haastavampia, ja tempo on nopeampaa kuin lempeässä ilmajoogassa. Tällä tunnilla pääset haastamaan kehoa, sillä liikkeitä tehdään monipuolisesti koko vartalolle. Erityisesti keskivartalon hallinta, sekä käsien ja jalkojen vahvistaminen tulevat tutuiksi näillä tunneilla. Tunnin lopuksi rentoudutaan liinan sisällä.

Ennen VOIMA – tunnille osallistumista suosittelemme ilmajoogan alkeita tai ilmajoogan LEMPEÄÄ versiota.

Tunnin teho: keskiraskas
Ei sovi raskaana oleville. Korkea verenpaine, akuutit vaivat selässä (esim. välilevyn pullistuma) ja niskan alueella, sekä sydänsairaudet voivat olla este tunnille osallistumiselle. Keskustele lääkärin kanssa, mikäli et ole varma sopiiko ilmajooga sinulle.


HATHAJOOGAN ALKEISTUNTI

Lue lisää hathajoogasta täältä.

Alkeistunneilla käymme läpi seuraavia hathajoogan perusasioita teemoittain:

  • luontainen hengitys
  • lempeitä jooga-asentoja (asanoita)
  • aloittelijan aurinkotervehdys
  • kehon keskiosan tuki

Hathajoogassa kehoa herätellään lempeästi, rauhallisesti tehtäviin asanaharjoituksiin.
Asanat, eli joogan asennot ovat lempeitä, ja niissä viivytään vain kehon sallimissa rajoissa.
Joogassa voit pitää taukoja aina kun siltä tuntuu. Liikkeitä ei pakoteta, eikä kipua saa tuntua missään vaiheessa.
Oikeanlaiseen hengitykseen kiinnitetään huomiota, mutta tärkeintä on oma, luonnollinen hengitys ja sen seuraaminen.
Tuntiin kuuluu alku- ja loppurentoutus, joihin sisältyy hengitys- ja rentoutusharjoituksia.

Tunnin teho: kevyt / keskiraskas
Hathajoogan alkeistunnit eivät sovi henkilöille, joilla on akuutteja vaivoja esim. niskassa, selän nikamissa (välilevyn pullistuma), silmänpainetauti, hoitamaton korkea verenpaine tai muita akuutteja vaivoja. Huolehdithan itsestäsi, ja teet liikkeet omaa kehoasi kuunnellen.


ILMAJOOGAN ALKEISTUNTI

Lue tarkemmat ohjeet ja tiedot ilmajoogasta täältä, ennen kuin ilmoittaudut tunnille. 

Ilmajoogan alkeiskurssilla tutustutaan ilmajoogaliinalla tehtäviin liikkeisiin niin lattialla, kuin liinan sisällä. Tunnilla harjoitellaan inversioita, eli pää alaspäin tehtäviä liikkeitä liinan avustamana.

Tunti on aloittelijoille soveltuva, sinulla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta ilmajoogasta.


LASTEN TANKOTANSSI

Lasten tankotunneilla opetellaan peruspyörähdyksiä ja pitoja tangolla yhdessä ohjaajan kanssa. Tunneilla voi käydä testaamassa lajia kertamaksulla. Tunnin aluksi lämmitellään leikkien avulla.

Mukaan sortsit, juomapullo ja pieni pyyhe tangon pyyhkimistä varten.

Lapsia ei ole vakuutettu Hyvinvointikeskus FlowFitin puolesta.